CFMOTO C FORCE 850XC EFI EPS LONG käyttäjäkokemuksia, part I!
CFMOTO C Force 850 – Marko Leminen – Ensimmäinen blogi
Kuka ja mitä?
Morjesta kaikille ja tervetuloa seuraamaan matkaani uuden mönkijän kanssa! Kyseessä on jo kolmas mönkijäni ja hankinta suuntautui jälleen monipuoliseen luontoharrastamiseen. Menopeliksi vakiintui tällä kertaa CFMOTO C Force 850XC malli, traktoriksi rekisteröitynä. Laitteesta löytyy tehoa ja suorituskykyä koko vuoden läpi harrastamiseen ja modifioimalla laitetta hiukan, saan tehtyä siitä juuri itselleni sopivan harrastepelin.
Suomessa on todella vähän hyviä, blogimuotoisia, kattavilla kuvilla höystettyjä projekti/harrastamiskertomuksia mönkijällä harrastamisesta ja haluan omalta osaltani jakaa harrastuksen ilosanomaa rehellisesti eteenpäin.
Miksi sitten CFMTO, eikä jotain muuta? Tähän löytyykin kolme syytä.
Ensimmäiseksi toki positiiviset ajokokemukset velipojan 600 kuutioisella mönkijällä ja siitä päästäänkin pientä aasinsiltaa pitkin 850 kuutioisen mönkijän hankkimiseen, aina pitää pistää harrastajakaveria paremmaksi ja teho ei varmasti lopu missään paikassa kesken.
Toiseksi ulkonäkö. Visuaalisena ihmisenä ulkonäöllä on aina ollut kaikessa minulle iso rooli. Sama pätee siis harrastusvälineisiin.
Kolmanneksi, kun aloin tarkemmin tutustumaan CFMOTO:on, luin paljon positiivista tarinaa ympäri maailmaa. Kestävyys huippuluokkaa ja toimivat aina Siperiasta aavikoille. Nopeasti kävi itselleni selväksi, että CFMOTO tulee minullekin harrastusvälineeksi.
Monipuoliset käyttökohteet
Mönkijällä on tarkoitus taittaa työmatkaa, rämpiä syvimmissä kuramontuissa, viilettää pitkin hiekkateitä retkivarusteet mukana ja kaikkea siltä väliltä. Käyttö tuleekin olemaan todella monipuolista ja toisistaan poikkeavaa. Varustelenkin mönkijää ns. safari -tyylisesti jokapaikan höyläksi.
Tulen kirjoittamaan juttua harrastamisesta kerran kuukaudessa Konejönnien kanaviin lukuisilla kuvilla höystettynä. Sisältönä tulee olemaan niin mönkijän varustelua, yön yli reissuja, upottamista mutaan ja ihan kaikkea mitä mönkijän omistajan ja aktiiviharrastajan päässä milloinkin liikkuu.
Perhepiiristämme löytyy myös toinen CFMOTO, veljelläni Mikalla on tallissaan vastaava, hiukan pienemmillä tehoilla oleva 650 kuutioinen C Force. Kyseinen laite tulee näkymään touhussa myös paljon ja onkin pidemmälle rakenneltuna varsin näyttävä ilmestys. Yhdessä harrastamme ja ajamme viikoittain niin lähialueilla, mutta myös kauempana reissaten.
Miksi mönkijä?
Kuten aiemmin mainitsin, on kyseessä jo kolmas menopelini. Mönkijöissä, kuten kaikessa luontoharrastamisessa on aina kiehtonut vapaus, ja oikein käytettynä mönkijä täyttää juuri sopivalla tavalla paikan tallistani heti siitä kajakin ja fatbiken vierestä. Parhaiten kuvailen mönkijää, kun puhun monipuolisuudesta. Sama laite kovimpiin paikkoihin mutaan ja kallioille ja sitten kuitenkin myös normaaliin työmatka ajoon.
Minulla on todella vahva luontosuhde ja kaikenlainen luontoon sijoittuva harrastustoiminta, oli se sitten sitä melomista, maastopyöräilyä tai haikkailua Norjan vuorilla, on elämäni suola.
Mönkijä palvelee harrastuskäytössä vuoden ympäri ja varsinkin keväällä, kun jäät ja hankinen kannattelee painavaakin laitetta, saadaan harrastuksesta irti aivan uusia ulottuvuuksia. Mikäs sen parempaa, kuin keväisenä päivänä auringon lämmittäessä ajella jäitä pitkin saareen makkaranpaistoon.
Ensimmäinen ajo
Kone löytyi suoraan Konejönnien hallista ja löysi tiensä pihaani ja tottahan se oli jo seuraavana päivänä lähdettävä kokeilemaan mihin kaikkeen se taipuu. Suunta hiekkateitä kohti Jaamankangasta ja velipoika omalla mönkijällään mukaan. Testattiin ajamista asfaltilla, hiekkateillä, metsäpoluilla ja mudassa ja ensimmäisenä yllätti ohjaustehostimen hyöty ajamiseen. Aiemmissa mönkijöissäni, kuten ei veljenkään mallissa ohjaustehostinta ole ja kestikin hieman aikaa tottua nopeaan ohjaukseen. Tosin jo 10km ajon jälkeen ymmärsin kaikki kehut ohjaustehostimen takana. Käytiin myös upottamassa pienempi C Force tuttuun mutalätäkköön ja kun tiedossa oli, ettei sieltä monikaan laite nouse, en edes lähtenyt vakiorenkailla yrittämään. Vakiorenkaat ovat muuten osoittautuneet erittäin monipuolisiksi kumeiksi moneen paikkaan. Asfaltilla ohjaus ei vetele urissa ja hiekkateillä ja kivikossa kyseiset renkaat ovat kuin kotonaan antaen pitoa ja suorituskykyä koko laitteelle.
Kokonaisuutena ensimmäinen ajo oli erittäin positiivinen kokemus eikä ainakaan teho tule loppumaan kesken missään paikassa.
Muutokset ja hankinnat
Klassinen esimerkki harrastuksen laajuudesta on mönkijöiden lukuisat mukautumismahdollisuudet. Siinä missä voit rakentaa itsellesi erinomaisen pihatyölaitteen, kauppakassin tai kovimpiin olosuhteisiin tehdyn uskollisen reissujuhdan, tulee minun mönkijäni palvelemaan näissä kaikissa tehtävissä. Ainakin tällä hetkellä. Kustomointeja tulee varusteluun, renkaisiin, kuljetusmahdollisuuksiin ja alustaan.
Ensimmäiset hankinnat lähtivätkin jo tulemaan, sisältäen CFMOTO:n omia 5l bensakanistereita kiinnikkeineen keulalle, kuormausverkkoja ja pientä vaahtosammutinta. Ei ole ollenkaan tavatonta joutua käyttämään vaahtosammutinta, ainakaan meidän harrastusporukassamme. Varsinkin suolla ajaessa erinäinen määrä kasvillisuutta päätyy monesti putken päälle, jossa oikeassa lämmössä kuivaessaan syttyy helposti palamaan. Hyvä vaihtoehto vaahtosammuttimelle on myös sellainen ns. pumppupullo, jolla sammuu pienet tulipalot yhtä hyvin kuin vaahtosammuttimellakin ja kokonsa puolesta kulkee yhtä helposti kyydissäkin.
Seuraavaksi hankintalistalle meni levityspalat renkaille, jotka laitoin myös tilaukseen. Spacerit auttavat menoa varsinkin sivuttaiskaltevalla pinnalla ajaessa eikä esimerkiksi asfalttiteiden uriin tartu ohjaus niin herkästi. Talvea ajatellen isommalla kuviolla olevat kumit, pohjapanssari, etu- ja takapuskurit ja takavinssi. Etuvinssi onkin vakiona mukana mutta kun mennään oikeasti suolla, on takavinssi ja ankkurit erittäin perusteltuja hankintoja. Lisäksi ainakin keulalle tulee bensakanistereiden keskelle kova, vedenkestävä laukku työkalujen, puhelimen ja jokapäiväisten asioiden kuljettamiselle. Mahdollinen etupuskurin modifiointi lienee myös ajankohtaista jollain aikavälillä, jolloin etupuskuri saadaan suojaamaan myös ohjaustankoa ja etutarakalla olevia laatikoita mahdollisessa kippauksessa.
Ohjaustanko tulee kokemaan muutoksia korotuspalojen ansiosta, 196cm pitkänä kuskina oikean ajoasennon löytäminen on aina ollut mielenkiintoinen projekti, oli kyseessä sitten auton tai mönkijän hankkiminen.
Lisäksi valotehon lisääminen tulee olemaan suuri projekti, sisältäen ainakin neljä led-työvaloa sekä led-tangon keulille, harrastaminen syksyllä ja talvella muuttuu huomattavasti mielekkäämmäksi tehokkaiden valojen ansiosta.
Toinen ajo
Käytiin ajamassa toinen, hiukan pitempi lenkki veljen kanssa, tarkoituksena vähän upottaa mönkijöitä ja selvittää tarvetta snorkkelisarjalle ja variaattorin nostamiselle keulan päälle. Löydettiinkin hyvin suopätkää ja ihan perinteistä uimarantaa ja kokeiltiin, miten syvällä liikkuminen onnistuu. Kuten kuvista voi hyvin huomata, tehdas setuppi ilman muutoksia antaa valmiudet mennä etuvalojen tasalla ja hetkellisesti myös syvemmällä, ilman että tarvitsisi tehdä minkäänlaisia muutoksia. Nyt seuraakin sitten harkinta siitä, lähdetäänkö rakentelemaan edellä mainittuja muutoksia (Todennäköisesti vain ajan kysymys koska puolet harrastamisesta on aina rakentamista ja välineurheilua).
Snorkkelisarja ja variaattorin nosto keulalle muuttaa myös mönkijän ulkonäköä huomattavasti, antaen erittäin hyökkäävän ulkomuodon.
Alkuperäinen muovinen pohjansuoja saatiin ajettua palasiksi muutamaan kannonnokkaan ja sehän tarkoittaa pohjapanssari ostoksille siirtymistä. Pohjapanssari on melko lailla pakollinen lisävaruste, kun liikutaan teiden ulkopuolella. Panssari suojaa myös tukivarsia mahdollisilta kiviltä ja säästää todennäköisesti hintansa ajan kuluessa.
Visuaalisuus on itselle, kuten monelle muullekin harrastajalle isossa roolissa, ja CFMOTO tuleekin kokemaan isompia ja pienempiä muutoksia ulkonäön suhteen. Se onko kyseessä teippaamista vai maalausta vai mitä, jääköön vielä arvoitukseksi.
Ajamista on nyt takana 10.5h ensimmäisen kahden viikon aikana ja hymy on ollut herkässä. Kaikkialle minne mönkijä on ajettu, on se myös ajettu pois (toki vinssin kanssa J ).
Kuvat puhukoon puolestaan, kamera kulkee mukana jokaisella reissulla ja pyritään ikuistamaan kaikki ikuistamisen arvoiset kuvat harrastajien iloksi.
Seuraavassa blogissa avaan enemmän ensimmäisiä varustehankintoja ja pieniä muutoksia joita CFMOTO on kokenut alkutaipaleella ja lähdetään myös ensimmäiselle yön yli reissulle mönkijän ja teltan kanssa.
Mukava kun luit tämän ensimmäisen blogini CFMOTO:n alkutaipaleesta. Lisää monipuolista sisältöä tulee taas pian ja kuvia ja muuta sisältöä löytyy niin Konejönnien Facebookista ja Instagramista (@konejönnit), kuten myös henkilökohtaiselta tililtäni Instagramista nimimerkillä @marko.leminen
Ei muuta kuin kovaa ajoa!
- Marko